`

Mercedes ML olie via turbo

  • Geplaatst op
Mercedes ML olie via turbo

Wanneer een spruitstuk de turbo metaal gaat voeren...

Een Mercedes Benz ML komt binnen met enorm hoog olieverbruik.

 

Hiervoor valt een hele rij aan mogelijkheden op te sommen en vaak is het zelfs niet 1 specifieke oorzaak welke je aan kunt wijzen, maar bestaan er diverse kleinere problemen welke samen tot het hoge verbruik komen.

 

Naast carter ontluchting, verlies via zuigers en lekkage via de oliekoeler (hebben we ook bij deze auto opgelost) is een probleem met de turbo vaak een belangrijke oorzaak. Inderdaad blijkt het turbine wiel iets meer speling te hebben dan je liever zou zien, hoewel er zeker ergere voorbij zijn gekomen. Wat ook opvalt is dat de turbo inderdaad flink olie lekt naar het lucht inlaat traject. Een beetje mag (vanuit de smering), maar hier is de hoeveelheid toch wel erg ruim.

 

Nu staan deze motoren er om bekend dat er diepere oorzaken in beschadigde turbo's liggen dan de standaard bekende euveltjes als matig onderhoud (olie verversen op tijd bijv.), te hoge oliedruk, roetfilter problemen etc.

 

Het is belangrijk dat je op de hoogte bent van dit soort oorzaken, want als je deze niet oplost, is de kans dat een nieuwe- of revisie turbo binnenkort ook het loodje legt, behoorlijk groot. In dit geval is de vinger vrij snel op de juiste plek te leggen wanneer het uitlaatspruitstuk vrij komt te liggen. Het is namelijk al bekend dat deze vaak oorzaak van de problemen zijn. Ook hier is een losgekomen binnenwerk de reden dat de turbo een tik gehad heeft.

 

Hoewel niet het hele binnenwerk kan verdwijnen (althans, dat is hier nog niet voorgekomen), zal er wel een hoeveelheid ijzerdelen of deeltjes op reis gaan en metaal... dat vindt het turbine wiel niet zo lekker.

 

Wanneer het spruitstuk los genomen is het probleem makkelijk op video vast te leggen... de beelden spreken waarschijnlijk voor zich... en anders het geluid wel. Deze spruitstukken zijn prijzig, maar zuinigheid zal uiteindelijk leiden tot een terugkerend probleem en hogere kosten...