`

Audi TT met code P1297

  • Geplaatst op
  • Door HSM Autoservice
Audi TT met code P1297

Audio TT met brandend motorstoringslampje. Code P1297 is aanwezig.

 

Een Audi TT komt binnen met een brandend ECU lampje. Aan de auto is volgens de gebruikster niks te merken.

 

Uitlezen geeft code P1297-35-00, welke duidt op een fout in de luchtdruk regeling. Een niet al te ernstig probleem, maar dit kan wel leiden tot een verhoogd brandstof verbruik. Mocht de hoeveelheid de correctie mogelijkheden van de sonde in de uitlaat overtreffen, dan is er zelfs kans op te hoge uitstoot m.b.t. Uitlaatgaswaarden en katalysator schade. Omdat een maximale regelwaarde (correctie mogelijkheid vanuit de computer in de auto) is overschreden, is nu dan ook het lampje aangegaan. Uitlezen van datawaarden bij een lopende motor bevestigen dit; de afwijking in de regelwaarde is opgelopen tot -18%, wat betekent dat het lampje op het dashboard is geactiveerd. De computer heeft een teveel aan brandstof wel herkend en is deze dus negatief gaan afregelen tot een bepaald percentage en heeft toen besloten dat het tijd werd de gebruikster te melden dat er nu toch echt iets aan de hand is wat door een garage bekeken moet worden. Een gastest laat zien dat de computer nog wel in staat is te regelen, want de uitstoot is nog binnen de norm.

 

P1297 geeft al aan dat er een drukval is, wat over het algemeen betekent dat de zoektocht naar een luchtlek opgestart kan worden. De datawaarden in de diagnose apparatuur bevestigen dit, met een te lage waarde op de luchtstroom (te weinig lucht komt door de inlaat binnen, dus zal deze elders vandaan komen). Een andere, veel voorkomende optie is nu nog dat de sensor van de luchtmassameter fout zou aangeven, maar dit stemt niet overeen met wat de uitlaatgas sensor meldt, dus dat kan meteen als onwaarschijnlijke mogelijkheid terzijde worden geschoven. Overigens werkt deze uitgangspositie niet voor alle auto's; vaak geeft een te lage waarde op een luchtmassameter juist een correctie vanuit de lambda (uitlaatgas sensor) in de plus; waar we hier een negatieve correctie zien. Een andere kanshebber is de uitlaatgas sensor (lambda) welke fout aangeeft. De werking van deze sensor is te controleren en deze lijkt netjes te functioneren.

 

Gewoonlijk was het uitsluiten van die andere mogelijkheden pas later aan de beurt gekomen omdat het vinden van een mogelijk luchtlek niet al te moeilijk is, wanneer de rookmachine op het inlaat systeem wordt gezet. Bij deze auto ligt dat iets lastiger. Een wirwar van vacuum slangetjes, carter ontluchting en andere luchtslangen maakt het vinden van kleinere lekken lastig, omdat deze soms diep weg onderin het motor compartiment zitten. Ook nu is het zo dat er eigenlijk nergens rook naar boven komt kringelen wanneer we deze via een machine in de inlaat blazen. Toch zou dit het probleem moeten zijn wanneer de diagnose goed gesteld is!

 

Een truukje is nu om even wat druk op het inlaat traject te zetten; niet te gek, er mag niks beschadigen, maar wel zoveel, dat slangen net iets verzetten. En ja hoor, ergens onderin de motor, bij de carter ontluchting, zit aan de onderzijde van een hoek een scheur welke door de druk (drukloos drukt de scheur min of meer dicht) wat open gaat staan. Bij een lopende motor is er niet zozeer druk maar vacuum, maar ook beweging/spanning en zal de scheur zich ook duidelijker presenteren. Nu komt er wel wat rook naar buiten en bij iets morrelen aan het hele slangenpakket wordt dit nog veel duidelijker.

 

Nu de boel uitbouwen, bij Audi een nieuw carter setje bestellen en alles terugzetten. Codes wissen, starten en waarden controleren. Na een testrit staan de correctiewaarden nu prima binnen de grenzen en ook de waarden van de luchtstroom zijn nu helemaal zoals we zouden verwachten. De auto is klaar om terug te gaan naar de eigenaresse, wie nu met een geruster hart rond kan scheuren.