`

Hydraulische vering Benz CL500

  • Geplaatst op
  • Door HSM Autoservice

Na reparatie van hydraulische vering werkt deze niet. Tijd voor verdere diagnose.

Mercedes CL500 (2000)
Probleem: hydraulische vering.


De Mercedes waar we aan werken is binnengebracht bij een klant.  De auto stond met zijn neus bijna op de grond. Mooi om aan het asfalt te snuffelen, maar de eigenaar is er minder gelukkig mee dat hij de kop ook niet meer weet op te liften. Door de klant waar de auto staat is al geconstateerd dat het probleem zit in de linker voorzijde van de hydraulische vering en deze heeft men dan ook vervangen.

Na vervanging is geprobeerd te ontluchten, wat niet lukte. De vraag is nu of er een diagnose kan worden gesteld en hoe het probleem is op te lossen. Men hoopt dat het ‘aan de computer zetten’ de oplossing is.

Het systeem is mij ook nog onbekend dus even nagekeken hoe de werking is en dan wordt al meteen duidelijk dat ‘ontluchten’ niet zal lukken zonder hulp van een diagnose toestel. De ECU heeft geconstateerd dat er een lekkage is en daarop is het kanaal naar de lekke veer afgesloten. Je kunt ontluchten wat je wilt, maar er komt geen aansturing (laat staan olie) naar die kan voordat we deze vrijgeven.

Wanneer ik bij de klant aankom blijken er echter wat meer problemen te zijn. Voordat er iets geprobeerd wordt, is het altijd verstandig even wat codes en parameters langs te lopen en nog voordat er iets gewist / geactiveerd is, valt op dat de druk in het hydraulische systeem nihil blijft na starten. Wanneer ik dit aangeef, wordt gemeld dat wel netjes het potje is gevuld. Even nazien en inderdaad is dit gedaan, alleen bouwt de combipomp (stuurpomp/vering) geen druk op dus lijkt er toch lucht in te zitten... of de pomp is stuk. Hopen maar dat we geen grote schade hebben nu er een droogloop is geweest! Daarbij, zolang het systeem de lage druk ziet, zal het activeren van de hydraulische vering ook niet mogelijk zijn (staan codes in systeem).

Door wat druk op het potje te zetten dwingen we de vloeistof het kanaal in. Motor aanzetten en na een paar seconden begint in de live waarden de druk op te lopen. De pomp blijft verder stil en de druk komt- en blijft op goede waarden... een near misser dus. Nu er druk is kunnen we de codes hiervoor wissen. Dat gaat goed. In de codelijst blijft nog wel een andere foutmelding staan en wel voor de veer rechts achter. Het is een open circuit melding en een korte inspectie leert dat de sensor op de kop van de veer losgekoppeld is. Dat is makkelijk te verhelpen en er blijken geen verdere problemen met deze veer te zijn.

De codes wissen en systeem testen. Calibratie voor de plunjers uitvoeren en... als een wakker wordend dier tilt de Benz zijn kop weer op en kunnen we zelf de auto weer instellen op hoogte. Drukken in de parameters gecontroleerd, net als de hoogte waarden en deze lijken prima. Met als excuus dat het ‘goed is voor de ontluchting’ nog even de rodeo mode aangezet. Dan kan ook meteen de onafhankelijke aansturing gecontroleerd worden.

De auto is net een Amerikaans getunede gangster machine wanneer hij begint te ‘dansen’.  Een leuke afsluiting van een geslaagde job.

https://www.youtube.com/watch?v=hCHj2IETL5Y