`

Kangoo 1 - 1.5dci wil niet meer aanslaan

  • Geplaatst op
Kangoo 1 - 1.5dci  wil niet meer aanslaan

Een Kangoo 1 1.5dci wil niet meer aanslaan, nadat deze kort ervoor voor diverse reparaties in de werkplaats is geweest. Houden de problemen verband of is er iets anders aan de hand.

Gestrande KANGOO 1.5dci

 

Zomer 2017

Een aantal keer per maand kom ik bij een bevriend bedrijf en op die dagen staan vaak wat diagnose klusjes klaar. Zo ook een Kangoo van een boer uit de omgeving. We hebben deze auto nog niet al te lang geleden keuringsklaar gemaakt maar nu wil deze absoluut niet meer optrekken.

 

Aansturing van de turbo bekeken en gangbaarheid gecontroleerd. Druk te laag maar turbo zelf niks mis mee. Dan valt het oog op een lekke slang in het deel onder de rest van het hele pakket. Nieuwe slang, proberen en trekt goed., turbo druk weer op orde. Week later staat de auto er weer. Trekt weer niet goed. De slang zal toch niet losgeschoten zijn, of elders schade hebben door een overdruk o.i.d.? Uitlezen van de codes geeft echter richting EGR aan en bij een actuator test is het duidelijk dat deze inderdaad niet goed werkt. Vervangen en de auto rijdt weer prima.

 

Gaat een tijd goed, totdat ik op een dag weer aankom en het probleem tref waar dit stukje eigenlijk over gaat; de wagen startte als even slecht en is nu gestrand. In zoverre, hij is uitgezet en wil niet meer starten. Na vorige problemen natuurlijk super vervelend voor de eigenaar en ook het bedrijf waar de auto (weer) staat is niet bijster gelukkig. Heeft dit met vorige problemen te maken?

 

Uitlezen geeft aan 'verbranding cilinder 2' een probleem geeft, tezamen met het gloeisysteem. Hier kan een oorzaak van de vervuiling van de EGR ook in te vinden zijn bedenk ik mij achteraf, maar achteraf is alles altijd makkelijker verklaarbaar. Auto is niet meer te starten, ook niet op remreiniger. Pas bij losnemen van de buis na de EGR doet de extra brandstof voldoende om de motor hortend en stotend aan de gang te brengen. Flink rokend (blijvend, niet enkel eerste rest verbranding) en direct terugvallend in toeren bij stationair en bij gas los valt de motor schokkend uit. Injectie loskoppelen en nogmaals starten geeft voldoende start toeren en de motor gaat schoon rond (compressie gelijk). Voor zekerheid de klepspeling gecontroleerd omdat deze dus wel degelijk nog mechanisch is. Alles binnen de marges. De ontbranding fout is reden genoeg om de verstuivers er (met nodig geweld) uit te werken en deze te laten testen.

 

 

Als lezer- en diesel kundige kun je al op je klompen aanvoelen dat inderdaad de injector met de foutcode ruim buiten de marge valt en een andere injector is dan ook de volgende stap. Netjes opnieuw gecodeerd bij montage, de boel dicht gebouwd en starten maar... niet aanslaan. Gaat netjes rond, maar pas met behulp van een knappe hoeveelheid remreiniger en een dosis dapperheid en doorzettingsvermogen gaat de motor zwaar rokend aan de gang. Het probleem is eigenlijk niet opgelost en het enige verschil is dat dat de code van de ontbranding nu weg blijft.

 

De klant is er klaar mee en wil geen extra kosten meer maken. Hij kiest er voor om een andere auto te kopen omdat er simpelweg geen tijd is om te wachten op de reparatie. Daarbij is het vertrouwen in deze Kangoo na zoveel opvolgende problemen wel wat verdwenen. Toch vinden we het probleem zelf interessant en besluiten de wagen op het terrein te laten staan tot er wat tijd vrij is om toch tot een oplossing te komen. De gedachte blijft; ze verliezen het altijd (ze = de auto's) en dit mag geen uitzondering op die regel worden.

 

Een week of wat later ben ik er weer en aangezien een aantal andere zaken sneller afgerond zijn dan verwacht is er mooi wat tijd voor de Kangoo. Tester aangesloten. Live waarden controleren en alles nog eens op een rijtje gezet. Er is geen brandstofdruk; dat is raar, want dit meende ik vorige keer wel te hebben. Er is een code voor Stop Switch Circuits Coherence, de EGR geeft na starten (niet aanslaan) een foutcode en zo zijn er nog een aantal vreemde sensor / actuator fouten. Ergens in het elektrische gebeuren gaat er iets niet goed zo te zien. Druksensor losgenomen en de raildruk geeft volle bak aan; allicht niet te starten maar bedrading lijkt goed. Aangesloten een hoog signaal faken werkt ook dus dubbel gecontroleerd. EGR losnemen en nu is er wel raildruk. Nog nieuwe EGR maar kan de mist in gaan. Opnieuw aansluiten en niet alleen blijft de raildruk nu ineens goed (rond rond 300 bar bij starten) maar ook EGR fout en andere meldingen blijven weg. Soms moet je dingen even niet willen beredeneren en even voorbij gaan aan wat je ziet gebeuren. Dit was niet het originele probleem en dus door met de volgende stap.

 

Al eerder problemen met een diesel uit Frankrijk gehad welke niet meer wou starten door defecte gloeiers dus eerst die mogelijkheid uitgesloten door ze door te meten. Zowel vanuit relais als daarna de gloeiers zelf (zitten mooi voorop, binnen bereik van meetpennen) en slechts eentje gaat super de mist in. Natuurlijk net niet van de cilinder met de foutcode van de ontbranding.

 

Parameters van temperatuur, drukken, etc. zijn allemaal goed. Hier hoeven we het niet te zoeken. Oorspronkelijk was er echter dus wel een injector probleem. Aangezien er een injector actuator test aanwezig is in de MaxiSys, gaan we die eens proberen. Nummer 1 “BZZZ” , nummer 2 “doodse stilte”, nummer 3 “BZZZ”, nummer 4 “BZZZ”... heee, dat is vreemd. Zou deze injector ook stuk zijn? Dat geloof ik niet. Natuurlijk de scope weer net niet bij me (altijd sjouw je het ding mee, tot je hem het hardst nodig bent) anders was het veel sneller duidelijk geworden, maar bij het meten van de spanning en sturing op de injector, blijken er (zelfs met ledtester en multimeter zichtbare) fluctuaties op te treden. Zou de bedrading stuk zijn? Bij het rommelen aan de stekker geeft dit de grootste invloed. Stekker los, half opgedrukt en starten.... RRRrrrrrrrrrrr (geluid van een lopende diesel). Whopla... succes! De verhoogde klemkracht door half opdrukken was de truuk. Natuurlijk niet de oplossing, maar voor testen prima.

 

 

 

Grootste grap is natuurlijk; hoe vertel je de klant dat een slecht klemmende stekker de oorzaak is geweest van het falen van de auto, het kapot gaan van een injector (waarschijnlijk althans, het loonde hier niet de moeite dat uit te zoeken) en misschien indirect zelfs wel de vervuiling van de EGR. Die klant zal ook beslist niet begrijpen dat je 'daar niet eerder aan hebt gedacht'... een stekker, die vind je toch zo? Zo blijkt maar weer dat het de kleine dingen zijn die het hem doen, of liever gezegd, die de grootste problemen kunnen geven. Het tevoorschijn trekken van de scope had op basis van de code van de ontbranding wel geholpen. Het had dus sneller gekund, maar achteraf … is maar achteraf …

 

Epiloog: de auto loopt en de bedrijfseigenaar komt er bij staan. “Je beseft je wel dat de klant al een andere auto heeft gekocht en deze wordt ingeruild? Misschien wel als sloop? “... dat kan mij niet schelen; het knagende gevoel van een niet opgelost probleem is weg. Mijn doel was het lopend krijgen van deze motor en die missie is geslaagd. Auto's en hun problemen, ze zijn soms taai, maar ze winnen het nooit! – ik besef me de dit wel een hele dappere uitspraak is en de eerste machine waar, zelfs na lang onderzoek, geen oplossing voor komt, die staat waarschijnlijk al ergens op me te wachten... dikke kans dat hij uit Frankrijk komt ...

 

---

 

note: dit voorval stamt uit 2017, inmiddels zijn er al wat meer injector stekker problemen voorbij gekomen... dit was de eerste... een leuke kennismaking met het fenomeen welke destijds onder het kopje van dure leerprocessen terecht is gekomen (kwijtgeraakte tijd)... soms overkomt het je :)