`

Nissan 200 elektra probleempje

  • Geplaatst op
  • Door HSM Autoservice

Een circuit auto is niet iets waar je dagelijks aan werkt. Een kennis vraagt of we willen meedenken, dat is natuurlijk altijd leuk!

Het is niet een auto waar we vaak mee te maken krijgen; de Nissan 200. Dit soort auto's is doorgaans in handen van mensen wiens kennis van autotechniek zo gevorderd is en wie hun eigen auto zo door en door kennen, dat ze weinig extra kennis nodig zijn om problemen de baas te kunnen. Er zit maar relatief weinig computerwerk aan dergelijke machines; veel wordt mechanisch geregeld.

Ook dit circuit monster kent weinig geheimen voor de eigenaren, maar wanneer er een storing in het elektronische deel optreedt, doen ze toch een belletje met de vraag of ik even mee wil kijken. Aangezien het kennissen zijn, is de klus extra leuk dus de reis naar de werkplaats van deze fanatieke autosportliefhebbers wordt graag gemaakt.




De auto heeft kort geleden een flinke kortsluiting gehad en of het hier mee te maken heeft of niet, dat is niet duidelijk, maar de koelventilator gaat al draaien zodra de auto stroom krijgt; niet op contact, maar al bij inschakelen van het ingebouwde massaslot dus zodra de accu actief aan de auto gekoppeld is. Alle overige schade uit de kortsluiting is netjes hersteld.

Een serieuze vonkentrekker (elektra-specialist) heeft de kabelboom indeling en aansturing van het koelgedeelte (nog voor de kortsluiting) opnieuw aangesloten, waardoor schema's niet zullen helpen. Zelf meten leert al snel dat de twee gebruikte relais goed werken en dat de aansturing kan komen via een schakelaar in de auto, via de radiateur koel-sensor (thermo schakelaar) en als extra back-up is er in het reguliere koel circuit nog een thermo-koppeling opgenomen.

Deze leveren allemaal sturing aan twee relais. Het is echter niet de aansturing waar het mis loopt. Al bij inschakelen staat op de doorschakeldraad (voeding) een spanning van iets onder de 10 volt. Dat is raar en dit lijkt dan ook op een kortsluiting in een relais of in de voeding draad van de ventilator. Deze ventilator is niet de originele visco versie, maar een geschakeld exemplaar.

Wanneer de relais losgetrokken worden, draait de ventilator nog steeds, dus beide relais zijn geen probleem. Er wordt dan ook verwacht dat de voedingdraad korstluiting maakt in de kabelboom; tenslotte is er kortsluiting (hoewel verderop in de bedrading) geweest. Draad na de relais doorgeknipt en ook bij de ventilator losgenomen. Nieuwe kabel gelegd en whopla, alles lijkt weer te werken zoals het moet... alleen kriebelt in het achterhoofd de twijfel of er niet meer mis kan gaan wanneer er echt een hoeveelheid bedrading beschadigd is. Met hoge snelheid op de Nurnburg Ring wil je daar niet ineens achter komen.

In verband met de tijd wordt de kabel op zijn plek gelegd en ineens begint spontaan een koplamp te branden. Oei, toch nog een bijwerking van een sluiting? Dan moet er toch echt wel verder gezocht gaan worden!



Eigenaar verwijdert front van de auto en samen pellen we de kabelboom open, op zoek naar het probleem. Niks te vinden; tot we in de laatste centimeters van de boom een splitsing tegenkomen waar de beruchte draad (waar spanning op stond) zich blijkt te splitsen in 5 andere draden! 4 ervan doen niets (meer). Een dun paars draadje gaat echter voor de auto langs naar het schutbord aan de andere kant van de auto en verdwijnt daar onder het dashboard. Een dun draadje waar b+ op staat kan niet als doel hebben een ventilator motor te voeden; daar klopt iets niet. Oorzaak kan liggen in de eerdere kortsluiting maar we besluiten deze te laten voor wat het is. We kappen de spanning af, ver voor het punt waar problemen met andere bedrading verwacht worden, tapen de open plus af en proberen nu nogmaals het probleem met de lamp op te wekken. Dit lukt niet meer; hebben we per ongeluk een relais geactiveerd tijdens de werkzaamheden? Het blijft vaag maar nu een oorzaak niet duidelijk te vinden is; laten we dit eerst voor wat het is. Het eerste probleem lijkt niet van invloed op het tweede.



Al met al was de eerste oplossing voor het probleem al redelijk snel gevonden (meeste tijd eerst nodig voor uitzoeken van de werking van het systeem); toch nog weer de nodige uurtjes aan het zoeken naar extra oorzaken, terwijl de oorspronkelijke oplossing de beste blijkt. Helaas kun je niet simpel in kabelbomen kijken wanneer deze dichtgetaped zitten! De werking van de ventilator nog even getest op een lopende auto en natesten van de handbediening slaat de ventilator ook netjes in wanneer een temperatuur van rond de 85 graden wordt bereikt...

Geen spectaculaire beelden; geen waanzinning ingewikkelde situaties, maar wel een leuke ervaring wat betreft het type auto. Bedankt voor de gezellige samenwerking Bert (jr.) en Albert (sr.)!