`

Peugeot 407 - 2e keer sensor in de fout

  • Geplaatst op
  • Door HSM Autoservice
Peugeot 407 - 2e keer sensor in de fout

Een sensor welke voor de tweede keer stuk gaat. Hoe controleer je nu of de fout klopt en of er niet iets anders aan de hand is?

Een Peugeot 407 met een brandend ABS lampje... vaak wordt in dit geval blindelings de sensor vervangen waarop een foutcode staat. Maar is dat altijd terecht? Niet zelden zien we dat in het verleden bedrading is verwisseld of dat er onterechte locaties worden aangegeven mbt welke sensor fout zou zijn. Bij deze auto was het al de tweede keer dat dezelfde sensor foutcodes geeft. 

 

In dit geval geeft de testkast aan dat de sensor rechtsachter geen signaal afgeeft. Om zeker te zijn dat het echt om rechtsachter gaat, zetten we de auto op de bok en starten de live data van de diagnose tester. Nu kunnen we de snelheid per wiel live op het scherm krijgen. Door zelf aan het wiel links achter te draaien zorgen we zelf voor een signaal wat ook netjes op de testkast verschijnt. Doen we het zelfde linksachter dan geeft de live data geen snelheid weer. Hiermee is zeker dat het werkelijk om rechtsachter gaat (zie ook filmpje).

 

Nu moeten we nog weten wat er misgaat. De foutcode kan nu veel vertellen en ook de net bekeken live data zegt een boel. Je hebt codes voor een signaal buiten bereik, welke vaak gaan over beschadigingen in bedrading, leeskringen, roest achter sensoren, vervuiling, etc. En je hebt een 'geen signaal' fout, wat hier ook aan de orde is. Dat klopt ook met wat we net gezien hebben (geen snelheidssignaal bij het draaien van het wiel).

Is nu de sensor defect? Dat kan, maar hoeft zeker niet. Sommige ABS sensoren zijn duur en montage tijdrovend, dus wil je zeker zijn dat vervanging wel een oplossing biedt. In dit geval wordt er een meting aan de stekker gedaan. Helaas is deze niet zomaar onder de auto te benaderen maar moeten we onder de achterbank zijn. De verbinding ligt boven de brandstofpomp. Hier is echter niet duidelijk welke verbinding bij welke sensor hoort. Daarom halen we 1 stekker los en creëren we met opzet een foutcode voor een open verbinding. Nu is duidelijk welke stekker waarbij hoort.

 

Vervolgens willen we zeker zijn dat het probleem zit in het deel van stekker naar sensor en niet van stekker naar ABS computer. Om hier zeker van te zijn wordt de stekker van het (goede) linkerachterwiel aangesloten op de stekker van rechtsachter. Geven we vervolgens een slinger aan het wiel linksachter, verschijnt er een snelheidsmeting op rechtsachter in de testkast. De kans op een bedradingfout in het circuit van stekker naar abs computer is mischien niet groot, maar in dit geval was het al de tweede keer dat op hetzelfde wiel een foutmelding werd gegeven (niet meteen na reparatie) en twee keer vervangen van dezelfde sensor kan nodig zijn, maar toch wil je dan wel iets meer zekerheid over de status van de rest van de bedrading.

 

In dit geval was het gewoon pure pech. Na het nogmaals vervangen van de sensor bleef de storing gelukkig weg.

 

-- het tweede filmpje is in het Engels ivm dat deze werd opgenomen op verzoek van een paar buitenlandse collega's --