`

Vreemde voorvallen

  • Geplaatst op
Vreemde voorvallen

Tijdens het werk, kom je als monteur c.q. diagnose technicus, nog al eens wat vreemde, opvallende en verbazingwekkende zaken tegen. In deze tijden van de moderne telefoon met zijn ingebouwde camera, is het mogelijk om nu en dan een voorval vast te leggen voor het archief. In dit stukje een paar voorbeelden van dit soort momenten.

 

Wat is hier het goede in goedkoop?

We beginnen met een grapje wat we helaas vaker tegenkomen. Wanneer een uitlaat af is en doorscheurt, kun je deze vervangen of, als je goedkoper uit wilt zijn en er is nog wat 'vlees over', dan kan er wat gelast worden. Kun je niet lassen en wil je toch goedkoop uit zijn, dan krijg je dit soort oplossingen; een schroefje doet wonderen! Toch maar even een lasje gelegd, want helemaal APK waardig was het zo niet. 

 

 

De BMW van Fred Flinstone!

Tweede in de lijn is deze klassieker; een oude BMW318. Het speciale is niet de motor, of de wijze waarop de motorkap omhoog geklapt wordt, maar meer dat de auto bij lange na niet meer het gewicht bezat waarmee hij ooit van de band liep. Het blikwerk was her en der ultra dun geworden of zelfs verdwenen. Een zeer uitdagende lasklus was het gevolg. Van de flinterdunne bumper tot de flinstone gaten in de bodem het is allemaal weer degelijk hersteld.

 

 

Bijna draadloze verbinding?

Problemen met bedrading zijn niet zeldzaam. Dat uit een dikke bos, of bij een stekker aansluiting een draad loskomt, dat zien we dan ook vaker. Deze kabeldoorvoer bij de deurspeil doet het andersom; er zijn nog een paar draden over; de rest ligt open en bloot en het is een wonder dat er geen ernstigere gevolgen door kortsluiting zijn ontstaan.

 

 

Koppeling; hoeveel vingers steek ik op?

Van koppelingen kunnen talloze foto's gebruikt worden. Vooral kapot gelopen druklagers kom je in de meest extreme vormen tegen. Deze is zeldzamer; een 'vinger' van de drukgroep welke volledig mist! Je vraagt je wel af waar deze heen is gegaan.

 

 

Les 1 in fout montage

Soms is het een raadsel hoe iemand het onderhoud aan een auto zo heeft uit durven voeren. Deze Mazda6 zorgde voor veel problemen omdat alles vreselijk vastgeroest zat. Een voorganger (monteur of amateur) heeft ook problemen gehad en draaide de asmoer stuk. Een passende versie was blijkbaar niet beschikbaar dus heeft hij (of zij) een 'iets groter' exemplaar gebruikt. Jammer dat deze over de draad is gedraaid in plaats van er op... toch wel een beetje gevaarlijk.

 

 

Burning rubber... van de multiriem.

Je kent ze wel; die piepende en jankende multiriemen. Piepen staat voor slippen. Vaak klinkt dat erger dan dat het is. Soms is het wel serieus en brand de riem op één punt bijna door...

 

 

Gebrekkig onderhoud?

Een auto met oliedrukproblemen. Het kan de oliedruk schakelaar zijn, maar ook gewoon simpelweg gebrekkig onderhoud. Wanneer je een oliefilter als deze tegenkomt dan weet je dat de auto echt te lang geen goede aandacht heeft gehad. Bijkomend risico is dat onderdelen van een dergelijk uit elkaar vallend filter in de oliekanalen terecht komen. En dat terwijl het ding er in zit om vervuiling juist te voorkomen! Na vervanging van het filter en olie verversen bleef bij deze auto de oliedruk weer op peil.

 

 

Franse waterschade...

De Fransen bij Peugeot hebben ooit bedacht dat het handig is om een belangrijk relais vlak onder de computer te plaatsen. Op zich goed bedacht, gezien het relais ook de stroomvoorziening voor deze unit verzorgt Jammer dan wel dat dit onder de motorkap is, exact op de plaats is waar water afgevoerd wordt. Hoewel de stekker netjes is ingepakt in siliconen, ligt het relais zelf gewoon los. Wanneer je het relais losmaakt en dit tegenkomt; dan weet je vrijwel zeker dat de belangrijkste oorzaak van je stroomprobleem gevonden is.

 

 

Rav4 hardnekkige band

Bij Toyota bedachten ze zich dat het goed was in hun diesel Rav4 een run-flat systeem in te bouwen. In een beperkte serie werd deze 'ring' ingebracht. Leuk, tot je een lekke band hebt en je deze dus niet zomaar van de velg krijgt. Diverse bandenboeren en dealers bezocht, maar niemand kon er iets mee. Nou, wij hadden wel een oplossing... de slijptol er in.

 

 

Brug te groot, Smart te klein?

Soms blijken een auto en een bepaald type brug elkaar niet helemaal te liggen. Deze Smart en de beschikbare schaarbrug waren zo'n matig lopende combinatie. Er moest aan de motor worden gewerkt dus dat hij achter vrij lag was prima, maar helemaal vertrouwd was het niet, vandaar dat er toch maar even een steun achter onder de auto is gezet.