`

De multimeter, niet altijd nuttig

  • Geplaatst op
De multimeter, niet altijd nuttig

Een multimeter is handig, maar niet je beste tool voor elke klus.

Nog altijd kom ik het tegen, problemen met bedrading waarbij men deze al heeft 'doorgemeten' met de conclusie dat er niks mis mee is.

 

Natuurlijk werkt dit vaak prima. Draden los en vervolgens weerstand meten via je multimeter. Hogere weerstand is een gedeeltelijke onderbreking, een oneindige meting staat voor een draadbreuk en een meting naar massa met geen weerstand is een kortsluiting (deze wordt vaak vergeten). Het meeste hiervan gaat vrijwel altijd op...

 

Maar nu hebben we een dikkere plus- of massa kabel. Wat nou als deze voor een redelijk deel doorgesleten of, net zo vaak voorkomend, gecorrodeerd is? Dikke kans dat de resterende draden zullen zorgen voor een zeer lage weerstand, wat op de multimeter tot een prima resultaat lijkt te leiden. In praktijk gaat een groter amperage echter niet door die paar draden geperst worden dus hebben we een vreselijke vorm van weerstand.

 

En V4 meting is dan een betere oplossing (niet bekend met dit concept, google het dan eens). In dat geval zie je potentie verschil wat veel praktischer is Het laat je ook sneller zien waar het probleem zich voordoet.  In bijgaande plaatjes zie je een dikke massakabel. Deze was volledig weg gecorrodeerd onder de isolatie naar het oog op het blok. Niet zichtbaar maar een b+ spanning op het blok gaf de oorzaak van het start probleem al prijs.

 

Had je deze kabel nu gecontroleerd met een multimeter, dan was gebeurd wat er in bijgaande foto's als voorbeeld gegeven is. Een vrijwel goede meting in weerstand (iets verhoogd doordat nu aan de kabel getrokken is), maar in praktijk een kabel welke al uit elkaar lag. Beide delen drukten nog tegen elkaar aan door de isolatie... voor de multimeter genoeg contact, voor de amperes van de startmotor allicht niet.