`

Renault Scenic (2003) - deur elektra

  • Geplaatst op
  • Door HSM Autoservice

Problemen met functioneren van ramen en deur- elektronica? Dit is een veel voorkomend probleem.

Het is niet alleen dit model Renault en zelfs niet enkel dit merk auto wat er last van heeft, maar problemen met raam bediening en centrale vergrendeling komt vaak vanaf een punt waar je het niet verwacht; onder de stoelen.

 

Net als bij diverse ander merken, heeft Renault er voor gekozen om een bedrading knooppunt onder de bestuurderstoel aan te brengen. Op zich geen probleem, ware het niet dat bij vochtproblemen dit knooppunt vaak één van de eerste slachtoffers is.

 

Hoewel meest voorkomende schadepunt natuurlijk nog steeds de doorvoer van bedrading tussen carrosserie en deur is, gaat het met de bedrading op het knooppunt ook regelmatig mis en dit is minder bekend. In de onderstaande foto's is duidelijk wat het gevolg van vocht op deze verbinding kan zijn. Het voorbeeld is wat extreem, hier zijn aan beide zijden van de stekker vele draden losgekomen door corrosie, maar vaker zijn het 'enkele' exemplaren en is de schade redelijk simpel te herstellen door deze zelf door te verbinden, al dan niet met nieuw aangebrachte, losse stekkertjes. Dit laatste is altijd een aanrader omdat je dan vrijer bent je draden los te koppelen bij eventuele toekomstige werkzaamheden.

 

Is de schade zover als in de foto's te zien is, dan heb je een probleem. De draden aan beide zijden van de stekker stemmen namelijk in kleur vaak niet overeen en het is dan ook niet altijd duidelijk welke draad waar gezeten heeft. Helemaal niet als het corrosiepunt in de stekker ligt (vaak het geval). Op zo'n moment hebben we maar 1 tip; zorg voor een schema waaruit je kleuren kunt herleiden. Dit is de veiligste en snelste oplossing.