`

Vervuilde injectoren oorzaak vele problemen

  • Geplaatst op
Vervuilde injectoren oorzaak vele problemen

Slechte loopt, verhoogd CO, inhouden, lastig starten... zijn injectoren de schuldigen?

Een motor bestaat uit tal van componenten; zowel het blok zelf, zuigers, veren, kleppen, ontsteking, sensoren, etc. etc. Al deze onderdelen kunnen een oorzaak zijn van een probleem en bij slechte loop van een motor worden dan ook vaak eindeloos veel tests gedaan, zaken vervangen, metingen verricht etc.

 

Wat vaak over het hoofd wordt gezien zijn de injectoren. Deze vormen echter een essentieel onderdeel in het verbrandingsproces. Wanneer zij niet, te veel of slecht inspuiten wordt de brandstof niet goed gemengd met lucht en zal deze niet op de juiste wijze ontsteken.

 

Symptomen waar injectoren een rol in kunnen spelen bestaan o.a. uit:

 - slecht stationair lopen

 - inhouden en / of stotteren

 - onstekingsfouten

 - hoog (of juist laag) CO

-  start problemen

 - brandstofdruk problemen

 

Via bijgaande film zal duidelijk zijn wat er mis kan gaan. Van deze Megane 2 2.0 (niet de injectoren uit het plaatje in de kop van deze blog) kregen we een setje injectoren ingestuurd. Deze zijn eerst getest op verneveling, inspuit hoeveelheid, lekkage, weerstand (elektronische staat) en doorstroom. 2 er van gaven problemen. 1 onderbrak nu en dan zijn inspuiting en viel uit bij kortere aanstuurtijden (verhoogd toeren bijv.) en 1 werkte alleen bij zo lang aansturen dat dit in de auto een volledige uitval zou betekenen gezien de motor ECU deze tijden niet zal halen.

 

Een stroomtest leert dat er wel capaciteit is en geen ernstige vervuiling in de inlaatfilters van de injectoren bestaat bijvoorbeeld. We sturen de injectoren daarbij voor 15 seconden volledig open en vergelijken de opbrengst en zien meteen of de straal, welke nu duidelijker is dan bij verneveling, niet afwijkt. Hierbij spuiten alle injectoren wel in en ook mooi gelijk wat betreft beeld van de straal en hoeveelheid.

 

Na reinigen doen we de inspuittest nogmaals en nu zijn alle 4 de injectoren gelijk wat betreft inspuiting. Allemaal vernevelen ze weer goed en blijven netjes actief bij inspuit tijden welke veel korter zijn dan in de eerste test. Missie geslaagd en deze klant had een goede dag, dit belangrijke probleem in zijn auto is verholpen.

 

 

Laat ook uw injectoren testen en reinigen