`

Vervuiling ... Roet, olie en kool

  • Geplaatst op
Vervuiling ... Roet, olie en kool

Olie, kool, roet en mechanica... een slechte combinatie

Misschien heeft u het al eens gehoord of meegemaakt, de garage meldt dat de 'EGR klep vast zit' , of de turbo wil niet meer verstellen, wervel klepjes welke vast zijn gaan zitten, inlaat kleppen welke lekken, etc. etc. Een hele rij aan problemen welke vaak te maken hebben met roet, kool en olie... of liefst nog een combinatie hiervan.

 

De reden hiervan is vaak dat auto's wat olie via hun lucht inlaat traject binnen krijgen... ernstig? Op zich niet... deze olie hoort hier natuurlijk niet, maar komt vaak voor uit vrij onschuldige oorzaken, als een klein oliespoor uit een turbo, oliedampen uit de carter ontluchting, etc. Dit zijn geen grote problemen op zichzelf, maar kunnen wel bijdragen aan zware verontreiniging in combinatie met regelingen als EGR.

 

Deze EGR regelt dat er uitlaatgassen terug geleid worden naar het inlaat traject, waardoor deze er voor zorgen dat verbranding in de cilinder schoner verloopt omdat temperaturen verlaagd kunnen worden. Dat klinkt onlogisch, hoge temperatuur uitlaatgassen welke verbranding temperaturen verlagen, maar toch is het zo. En dit zorgt vervolgens voor lagere uitstoot. Het is wat kort uitgelegd, maar doel van dit stukje is niet de uitstoot uit te leggen, maar wel de gevolgen van het systeem.

 

Die uitlaatgassen zijn namelijk op zich ook al niet zo lekker schoon. Vaak bevatten ze wat roet en andere stoffen. Tezamen met de olie (damp) vormen zij een aanslag welke we als kool bestempelen. Deze aanslag zet zich op verschillende plekken vast en kan daar problemen veroorzaken. In een turbo komt kool meer uit slechte verbranding (roet), waarbij veelal de verstelling van de schoepjes niet meer soepel gaat, waardoor turbodruk regelingen in de war raken. Het verhaal van EGR begint vaak al bij de EGR klep zelf welke niet meer goed beweegt; hij wil helemaal niet open of dicht en als hij dan al beweegt blijft hij plakken.

 

 

Dit geeft problemen tijdens starten en tijdens rijden. Soms zijn dit problemen welke zich voordoen als een motorstoring, maar vaak merk je het ook; de auto houdt in, gaat in noodloop, etc. Als het probleem zich iets verderop in het traject voordoet, na de EGR, dan zien we nogal eens grote klonten in het inlaat gedeelte, dit beïnvloed de luchtstroom tot een punt waarop kanalen zo dicht gaan zitten dat de motor niet goed meer kan 'ademen' met overslag op een cilinder of algemeen slecht lopen tot gevolg.

 

Eerste taak van een garage is nagaan dat het probleem bestaat. Geen computer gaat je dit vertellen, vaak zijn enkel meldingen aanwezig welke als gevolg van deze zaken opduiken. Een slechte turbo druk, een matige doorstroom bij de luchtmassameter, sensoren welke (door vervuiling) slecht meten, etc. Soms zie je zelfs helemaal geen codes maar zijn meetwaarden simpelweg onlogisch. Oorzaken zijn divers en vervuiling is er slechts eentje van. Om deze vervuiling als (mogelijke!) oorzaak aan te wijzen moet er vaak al heel wat gedemonteerd worden … uren worden gemaakt, kosten geschreven... is het niet de reden van het probleem geweest, dan volgt soms een lastig verhaal met een klant.

 

Is vervuiling wel het vermoeden van het probleem, dan is de keuze of je een onderdeel reinigt of dat je deze vervangt. Vaak zijn nieuwe onderdelen duur, maar reinigen of tweedehands geeft regelmatig geen bevredigende oplossing en zo wel, dan is het de vraag voor hoe lang. In andere gevallen is reinigen wel afdoende, wanneer duidelijk is dat het probleem niet meteen terug zal komen... kwestie van inschatten... Wat ook geld voor het nagaan van de oorzaak van de vervuiling, want vervangen met binnenkort zelfde symptomen welke terugkomen, dat is ook niet wenselijk. Soms is het gewoon door lange tijd van kleine vervuiling, soms ook door slechte verbranding, een te hoge concentratie oliedamp door problemen met een carter ontluchting, etc. Maar nogmaals, alles wat je hier als garage aan gaat doen in het kader van onderzoek en oplossing, vliegt al snel in de uren en daarmee in de kosten voor de klant....

 

Van consumenten horen we het vaak: 'op internet las ik dat'... en dan komt het verhaal vaak naar voren over hoe je het beste gewoon iets kunt reinigen, dan is het namelijk altijd weer goed.... helaas, dat is dus niet helemaal hoe het werkt – er is een oorzaak, een gevolg en een oplossing, welke alle 3 variabelen kennen.