`

Het belang van onderhoud

  • Geplaatst op

Veel auto's, vaak (maar niet alleen) de wat oudere modellen, komen binnen met klachten welke het
gevolg zijn van beperkt- of zelfs uitblijven van onderhoud.

 

Wanneer een band af is, dan wordt deze meestal nog wel vervangen. Wanneer een rem lawaai begint
te maken wordt ook wel een afspraak bij de garage ingepland. Maar wanneer de auto om motorisch
onderhoud heen moet wordt dat toch regelmatig genegeerd of erger nog, er wordt enkel even een
reset uitgevoerd om een melding weg te krijgen uit het display.

 

De gevolgen- en daaruit voortvloeiende kosten kunnen echter groter zijn wat je hiermee bespaart.
Met name de olie in de auto is een belangrijk punt van onderhoud waar te vaak op bezuinigd wordt.
Zowel de kwaliteit als de frequentie van verversen zijn puntjes waar het nogal eens mis gaat. Gevolgen zijn diverse maar kunnen uiteenlopen van minder lekker lopen, matige prestaties na koude start, slijtage aan oa ketting, interne vervuiling, schade door beperkte smeer werking tot aan vervanging van een motor als gevolg.

 

Kosten welke hieruit voort vloeien zijn vaak vele malen hoger dan wat ooit bespaard had kunnen worden.
Advies is niet alleen tijdig, maar ook de juiste kwaliteit van vloeistoffen te hanteren. Bedenk je eens hoe
vaak je tankt, de verhouding tussen kosten aan onderhoud en brandstof is nihil, probeer hier niet op te besparen.

 

In de afbeeldingen zie je een voorbeeld van een mogelijk gevolg van matig onderhoud - kool aanslag in de motor. Hier zie je het terug op de filters van de nokkenas verstellers van een Citroen. Naast vervangen van deze 'plunjers' zal er natuurlijk meer moeten gebeuren. Oa controle of ook andere delen van de motor vol zijn gelopen en daarbij mogelijke vervolg acties.