`

Filterproblemen, belang van onderhoud

  • Geplaatst op
  • Door HSM Autoservice
Filterproblemen, belang van onderhoud

Goed onderhoud is belangrijk voor elke auto. Niet in de laatste plaats gaat het dan om het bloed wat door de aderen van je motor stroomt; olie. Olie smeert, reinigt en koelt, maar moet daarvoor wel goed kunnen stromen. Ook heeft het functies voor het aansturen van diverse onderdelen, waarvoor druk nodig is. Zie het als het bloed en de aderen in je lichaam; wanneer hier een verstopping optreedt, kunnen er allerlei vervelende situaties- en schades ontstaan (hartfalen, hersenschade, etc.)

 

Naast het ververversen van je olie en het gebruik van het juiste type daarvan (viscociteit en kwaliteit) is het van groot belang dat het filter wordt vervangen. Dit filter zorgt ervoor dat vervuiling niet op plekken terecht kan komen waar deze schade kan toedoen aan lopende delen (slijtage of afbreken) of het verstopt raken van kleine oliekanalen zoals die van de klepstoters en actuatoren van nokkenas verstellers.

 

Wanneer je besluit om te besparen op dit soort onderhoud krijg je dus situaties zoals te zien is in de foto's welke bij dit stukje geplaatst zijn. Nu wordt het filter zelf het probleem. De gevolgen zijn uiteenlopend van verstoppingen (en schades) tot slechter lopen van motoren, beschadigde turbo's etc. Helaas komen we dit soort situaties bij regelmaat tegen en blijkt dat het simpelweg vervangen van het filter, een eventuele flush van de motor en nieuwe olie een hele reeks aan probleem symptomen kan oplossen. Brandende olielampjes, matig lopende motoren, rammelende kettingen, etc. Helaas is het ook zo dat we al vaker schades tegen zijn gekomen welke (vrijwel) zeker ontstaan zijn als gevolg van nalatig onderhoud.

 

De tip is : zorg voor tijdig onderhoud en bespaar niet op een filter of olie kwaliteit. Daarbij; kom je een filter tegen wat er uit ziet zoals op de foto's, bedenk je dan goed wat je vervolgstappen zijn. Wil je goedkoop doen en alleen het filter en de olie vervangen, prima, maar bedenk je wel dat het verstandiger is om een flush te doen en daarna nogmaals je filter te vervangen (eerst een nieuw filter, dan flushen met de oude olie, dan nogmaals nieuw filter en nieuwe olie). En dan nog is het belangrijk in de gaten te houden of oliedruk problemen optreden / terugkomen, of dat er rare bijgeluiden in de motor aanwezig zijn.